Posle desetodnevnog raspusta ispunjenog uživanjem, lenčarenjem, porodičnim okupljanjima i druženjem s prijateljima, školarcima je ostao još ovaj dan za plandovanje. Izvesno je da većina nije ni pomislila na knjigu i učenje, a kamo li sela da obnovi gradivo, ali će od sutra i to morati da se promeni. Sutra počinje foto-finiš prvog polugodišta, na red stižu nove lekcije, kontrolni i pisani zadaci, pa bi valjalo zagrejati stolicu, naročito ako ima ocena za popravljanje.
Ako je dete od početka godine savladavalo sve svoje obaveze bez ikakvih problema, nek nastavi tako, ali ako negde nešto škripi, pomozite mu da nađe pravi put ka uspehu. Važno je da se promeni ono što nije valjalo u njihovom radu, da se odrekne kampanjskog učenja i površnosti. Posebno je važno da utvrdite da li su problemi sa ocenama posledica neučenja, nedovoljnog učenja ili učenja bez razumevanja, ili im je gradivo previše teško pa im je potrebna pomoć.
Da ni vi ni dete ne biste na samom kraju prvog polugodišta gubili nerve i sekirali se, predupredite stresne situacije tako što ćete učenje i ocene od sutra staviti u prvi plan. Zabava, druženje i lenčarenje moraće da sačekaju zimski raspust.
No, da bi dete moglo da prione na učenje, morate da sagledate i sopstvena i njegova očekivanja, i da vidite kako i vi i ono reagujete na nezadovoljavajuće ocene. Neka deca se zbog manjka ambicija ili nezainteresovanosti zadovoljavaju ocenama koje su daleko ispod njihovih mogućnosti, ali zato vaše reakcije na to mogu da dožive veoma tragično. Oni počinju da se povlače u sebe, gube samopoštovanje i ono malo samopouzdanja, pa im je potrebna podrška i roditelja i braće i sestara da bi se vratili na pravi put. Njih treba hrabriti, a ako imaju objektivnih problema s gradivom, pokušajte da ih rešite konstruktivno.
Za one koji uvek dobijaju samo petice i četvorka može biti "kraj sveta", ali ima i onih koji se ne sekiraju previše jer znaju da će sve to popraviti. Njih ne treba pritiskati, čak ni ako im predstoji upis u sredjnju školu ili na fakultet, jer su do sada pokazala dobar odnos prema učenju i ocenama.
Kod mlađih školaraca nedovoljno dobar uspeh i sporije savladavanje gradiva javljaju se zbog loše koncentracije, rasute pažnje, emocionalne nezrelosti, teškoća u čitanju i pisanju, a kod starijih učenika razlozi su malo brojniji i u njih spadaju bežanje sa časova, pubertetske bubice, otpor prema sedenju za knjigom, pa svaki od ovih problema treba posebno razmotriti i pažljivo potrežiti rešenje.
Korisno je dete "naučiti da uči", savetovati ga da gradivo deli na manje celine koje će prelaziti svakog dana postepeno, naučiti ga da dobro organizuje svoje vreme, da pravi kraće pauze i osveži se. Preslišavajte ga nakon što samo pređe gradivo ili zajedno sa njim vežbajte zadatke. Na taj način dete će se samo uveriti koliko je napredovalo, da li je nešto razumelo kako treba, na kojim stvarima treba više da poradi, pa će samim tim steći više samopouzdanja i volje da nastavi sa učenjem.
Dete koje je u školi ili kod kuće opterećeno brigama, može imati teškoće u učenju. Razgovarajte sa decom da li ih nešto muči, kakva je atmosfera u razredu, među drugarima, da li je nastavnih suviše strog, da li je loše prhivaćen u odeljenju. Sve ove stvari koje se odraslima mogu činiti kao sitnice, detetu mogu da odvuku pažnju i ubiju volju za učenjem i napredovanjem.
Strah od škole, opravdan ili neopravdan, takođe može biti razlog zabušavanja i odbijanja učenja i svega što ima veze sa školom. Ukoliko je dete doživelu neku stresnu situaciju na času, ako ga je neki nastavnik ili drug povredio ili ismejao, ili je možda izloženo nasilju u školi, to može da izazove blokadu.
Najznačajnija podrška detetu će svakako biti ona iz porodice, ona koju vi možete da mu pružite. Pokažite razumevanje, razgovarajte sa detetom o tome šta ga muči. Ukoliko je potrebno, razgovarajte i sa nastavnikom ili školskim psihologom. Kad god ste u mogućnosti, prelazite gradivo zajedno sa detetom, pokažite mu vaše metode za učenje koje su davale najbolje rezultate.
Uverite ga će na raspustu i nakon zaključivanja ocena imati više vremena za sport, druženje, šetnje i omiljene crtaće i igrice, ali da je sada bitno da se posveti učenju. Nekada je korisno dozvoliti mu, kada je to moguće, da uči sa najboljim drugom/drugaricom i na taj način smanji tenziju pred kontrolni zadatak ili odgovaranje.
foto: Guía Infantil, Supertics, spymasterpro.com, edgefoundation.org