Da niste očajni, besni i pomalo frustrirani zbog drugih roditelja koji hvale svoje besprekorne prvačiće, s celim svetom biste podelili svoju muku i zatražili pomoć jer svakodnevno vodite rat sa detetom koje nije u stanju da bez nadzora završi najbanalniji domaći zadatak. Vrpolji se, ustaje, traži vodu, žali se na glad, mora u toalet, ispušta gumicu, lomi grafit od olovke, češe se i žali na bolove zbog kojih ne može da piše, crta ili uči. I tako svaki dan... Zdravo, pravo i, prema rečima školskog psihologa i učiteljice, prepametno dete obaveze izvršava uz suze, vaše molbe i pretnje!
Ne bojte se, to je manjak koncentracije i nepostojanje navika. Ništa što se ne može srediti uz pomoć naših saveta.
1. Kreirajte radnu atmosferu
Deca koja imaju lošu koncentraciju ne mogu lako da eliminišu uticaj okruženja, zbog čega morate da im stvorite radnu atmosferu. Ugasite TV, radio i računar, utišajte telefone, zatvorite prozor zbog buke koja dopire spolja i ne upuštajte se u razgovore u koje će dete, koje ne želi da radi domaći zadatak, pokušati da vas uvuče.
Ako dete ima svoju sobu, ne dozvolite mu da uči za trpezarijskim stolom, na trosedu ili u kuhinji dok vi kuvate, a potrudite se i da mu napravite striktan raspored.
Kad nauči šta ide pre, a šta nakon školskih obaveza, naročito ako mu ograničite vreme za njih, lakše će ih prihvatiti jer rutina prija svoj deci, a posebno onoj koja se stalno vrpolje.
2. Dozvolite mu da pravi pauze
Dva meseca, koliko je prošlo od početka školske godine, nekim đacima prvacima nisu bila dovoljna da nauče da se koncentrišu i da sede mirno duže od pola sata, na šta vam je i učiteljica skretala pažnju. Kratke, petominutne pauze, u početku češće, a kasnije ređe pomoći će i vama i njemu. Ono će znati da može da ustane, da protegne noge, da nešto gricne i napravi otklon od učenja, a vama da sačuvate nerve. To će mu pomoći da sačuva energiju i da se bolje fokusira kad se vrati za sto.
3. Sarađujte sa učiteljicom
Nemojte da se nervirate ni da negirate problem kad vam se učiteljica požali jer vaše dete ometa nastavu vrpoljenjem, ustajanjem, zapitkivanjem, šuškanjem... Bolje da znate šta se dešava nego da stajete u odbranu svog deteta jer mu to neće biti od pomoći. Ako je moguće, jednom nedeljno razgovarajte sa učiteljicom kako biste utvrdili ima li pomaka i šta svako od vas može da uradi na popravljanju njegove koncentracije i formiranju radnih navika.
4. Pomozite mu ako traži pomoć
I sami znate da ne treba da mu radite zadatke iz matematike, pišete slova koja koje teško savlađuje i da mu bojite zadatke iz likovnog, ali to ne znači da ne moežete da uskočite kad zagusti. Dovoljno je da mu ukažete na grešku, ali biranim rečima, kažete da proveri rezultate sabiranja ili da ga preslišate pesmicu. Na drugom listu mu pokažite kako da boji, naučite ga kako da ne gubi nerve kad mu nešto ne ide od ruke i kako da izazove gleda s pozitivne strane kako ne bi uzgubilo motivaciju.
5. Nagrađujte umesto da kažnjavate
Koliko god vama bilo teško imajte na umu da je vašem detetu još teže jer ga svi opominju i grde. I roditelji i učiteljica zahtevaju da u miru i na vreme završava sve zadatke, a njemu to još ne polazi za rukom. Da ne bi pomislilo da je glupo, lenjo, gore od drugara iz razreda i da ne bi prestalo da se trudi, biće mu potrebni pozitivni stimulansi, pohvale i nagrade za svaku malu pobedu.
Umesto da ga kaznite svaki put kad ne završi domaći u predviđeno vreme, a to će se često dešavati, nagradite ga nekom sitnicom kad uspe, pa ćete, korak po korak, dan za danom, doći u fazu da dete bez problema izvršava sve svoje obaveze.
Foto: jellytelly.com, livelymindstutoring.com, 30seconds.com, happyfamilybrands.com, healthyplace.com