RAZVOJ SAMOSTALNOSTI KOD DECE KROZ VEŽBE PRAKTIČNOG ŽIVOTA
Dominantne oblasti razvoja dece u najranijem uzrastu su sitna i krupna motorika, razvoj jezika i samostalnosti.
Do treće godine života, deca su izuzetno zainteresovana za aktivnosti koje podstiču razvoj ovih oblasti. Da bi se to obezbedilo deci, pre svega, neophodna je pripremljena sredina i aktivnosti odraslih sa puno strpljenja.
Kod deteta se sve tri oblasti (ma koja aktivnost da je u pitanju), razvijaju istovremeno, a ne kao zasebne oblasti, stim što je jedna oblast dominantnija u odnosu na druge dve.
Budući da je svako dete individua za sebe i da napreduje sopstvenim tempom, tako kod dece istog uzrasta postoji različit intenzitet zainteresovanosti za aktivnosti koje razvijaju određenu oblast.
Ovde ćemo vam navesti primer i nekoliko ideja za aktivnosti koje razvijaju samostalnost kod dece u najranijem uzrastu koji se, inače, primenjuju u Montessori vrtiću, a što se, svakako može veoma lako primenjivati i van vrtića (kod kuće, na ulici, u šetnji...).
Kod dece se samostalnost razvija kroz njihovo uključivanje u obavljanju realnih, svakodnevnih aktivnosti.
Kada kažemo svakodnevne aktivnosti mislimo na one najjednostavnije, nama odraslima, rutinske radnje (oblačenje/svlačenje, obuvanje/izuvanje, pranje ruku, pranje zuba, brisanje nosa, postavljanje/raspremanje stola, pripremanje obroka...).
Verovatno ste bili (i to više puta) u situaciji da se iznenadite i oduševljeno hvalite dete kada traži ili pokušava da samostalno obavlja ove aktivnosti ili da vam pomaže u obavljanju istih. To je prirodna potreba i poriv svakog deteta. Dete želi da se oseti korisnim.
Kada dete pokaže interesovanje za neku od ovih aktivnosti, treba i da mu dozvolimo i omogućimo da se njom bavi onoliko dugo koliko to i želi. Naravno, to ne znači da dete treba da pustimo da te radnje obavlja kako hoće i da ga tada ispravljamo ili kritikujemo ako to ne radi pravilno ili, sa druge strane, da ga nagrađujemo ako to uspešno obavlja.
Najpre je potrebno detetu polako pokazati kako se konkretna aktivnost obavlja i to korak po korak, pa tek onda prepustiti detetu da je samostalno obavlja.
U početku, deca ne mogu bez greške obavljati aktivnosti i zato im je potrebna vežba tj. ponavljanje dok ne postane mehanička radnja. Zato su važni koraci tj. postupci koje dete mora da savlada da bi aktivnost izvelo od početka do kraja.
Evo jednog primera:
Dete dolazi u vrtić i prvo što treba da uradi jeste da se izuje i obuje patofnice za vrtić. Iako se čini da je to jednostavno, za dete je ovo jedan veliki izazov.
Patike, cipelice... uopšte obuća koju deca nose, pored toga da bude udobna, treba da bude jednostavna za obuvanje/izuvanje. Dakle, da nema pertle već neke nitne, čičak traku i sl. Bilo bi dobro da nema ni puno detalja tj. aplikacija koje bi dodatno odvlačile pažnju deteta.
Prvi korak u izuvanju jeste da detetu treba reći da sedne jer će mu tako biti lakše da se izuje. Zatim, polako mu treba pokazati kako da otkopča obuću, pa kako da uhvati petu i tako lagano izvuče nogu iz obuće.
Nakon toga, dete pitamo ili zamolimo da ono samo proba da izuje drugu cipelicu.
Kada se izuje, pokažemo mu kako da cipelice stavi jednu pored druge i stavi ih na svoje mesto gde će ih naći kada dođe vreme da ih opet obuje.
Sada se uzima obuća za vrtić (to su najčešće mekane pantofne sa čičak trakom).
Pošto deca još uvek, u ovom uzrastu, ne razlikuju levu i desnu nogu, dobro je napraviti jedan „šablon“ za obuvanje.
Šablon možete veoma lako napraviti. Stavite dečije patike na papir, opcrtate levu i desnu patiku, i isti papir plastificirate.
Pantofnice polako stavimo na „šablon“ ispred njega. Kažemo detetu da je to šablon koji će mu pomoći da lakše nauči koja pantofnica ide na koju nogu. Sada mu pokažemo da leva noga ide u levu pantofnu, a desna u desnu.
Kažemo (uz istovremeno pokazivanje): „Uzmemo jednu pantofnu, povučemo jezik i polako ubacimo nogu. Namestimo na peti. Sada zalepimo. To je to. Da li želiš sam/a da probaš da obuješ drugu?“
Strpljivo čekamo dok dete pokušava. Priskačemo u pomoć ako je potrebno.
Kada se obuje, „šablon“ zajedno sa detetom vraćamo na mesto.
Iz ovog primera vidimo koliko koraka dete treba da savlada da bi se obulo/izulo.
Na isti način, svaku radnju treba obavljati. Razloženo, polako, korak po korak, sa puno strpljenja.
Iako jednostavna, iz perspektive odraslih, ova aktivnost kod deteta istovremeno razvija samostalnost, motoriku i jezik. Kako?
Jezik: dete čuje veliki broj reči koje izgovaramo, a istovremeno i pokazujemo. Dobro je poznato da deca najlakše usvajaju reči kada im se istovremeno i kaže i pokaže. U ovom primeru to je: cipela, patika, nitna, peta, čičak traka, šablon, pod, sedi, levo, desno, pantofna, ispred, izuvanje, obuvanje... (sve ovo dete i vidi kao radnju i čuje njen naziv)
Motorika: uzimanje šablona, sedenje, ustajanje, savijanje, kopčanje/lepljenje, uzimanje, vraćanje, nameštanje... Dakle, niz fizičkih aktivnosti koje dete obavlja.
Samostalnost: Briga o sebi, nezavisnost, a istovremeno i pažnja, koncentracija, istrajnost, volja.
Na isti način deci pokazujemo i uključivanje u ostale aktivnosti: pranje ruku, pomoć pri postavljanju ili raspremanju stola za obroke, brisanje nosa, pranje zuba, presvlačenje, samostalno korišćenje escajga...
U obavljanju zajedničkih aktivnosti sa decom neophodno je da budemo sigurni i imamo poverenje u dete. Ono to oseća i tada je veoma ponosno i srećno.
Naravno, za obavljanje bilo koje aktivnosti, treba obezbediti adekvatne uslove.
Na kraju, važno je naglasiti da dete razvija samostalnost i samopouzdanje kada je uključeno u REALNE aktivnosti. Dakle, nije isto ako dete, na primer, oblači lutku i pokušava samostalno da se obuče. Ili, kada vam zaista pomaže u pripremanju obroka i kada ono pravi neki imaginarni ručak „od peska“.
Iako živimo veoma brzo i zaista nam malo vremena ostaje de se deci posvetimo 100%, kroz ove aktivnosti uključivanja dece u svakodnevne aktivnosti, svaki momenat proveden sa njima možemo učiniti dragocenim kako za psiho-fizički razvoj deteta tako i za nas jer učestvujemo u svakom momentu detetovog odrastanja.
dailymail.co.uk, wikihow.com,moms.popsugar.com,www.wisieforkids.com
Jelica Babović
dipl.pedagog i Montesori vaspitač u vrtiću Dečja kuća Ljubav, Vera, Nada