Bahove kapi su važna karika u procesu habilitacije i rehabilitacije i samim tim predstavljuju podršku u radu sa decom koja imaju govorno -jezički poremećaj i poremećaje u ponašanju. Usled kašnjenja u govoru i jeziku, nepravilnog i neadekvatnog razvoja ove dve sposobnosti, neodgovarajuće verbalne komunikacije deca sa ovim poremećajima pokazuju i mnoge druge oblike neadekvatnog reagovanja i ponašanja u mnogim situacijama i odnosima sa drugima. I zato kapi potpomažu proces oporavka koji će biti brži i efikasniji.
Bahove cvetne kapi se koriste već 80 godina u Engleskoj po sistemu dr. Baha. Dvadesetih godina prošlog veka, dr Edvard Bah (lekar, internista, bakteriolog, homeopta/ Edward Bach, 1886–1936.g, Wells, U.K) uvideo je da cvetni preparati mogu da izleče fizičke tegobe. Proučio je i opisao 38 cvetnih preparata i preparat prve pomoći Rescue Remedy. I od tada se koriste za uspostavljanje emotivno mentalne ravnoteže a polazište nalaze u tome da je pravi uzrok bolesti emotivni disbalans u osobi koji uzrokuje fizička ispoljavanja. Odnosno njima se na najlakši način leče emotivne tegobe i fizičke podledice tih tegoba.Predstavljaju podršku rastu i razvoju ličnosti i omogućavaju da se svi potencijali jedne osobe razviju u njene kapacitete i sposobnosti. Bahove cvetne esencije u vidu kapi u vodenom rastvoru se jednostavno koriste i mogu se kombinovanjem prilagoditi svim članovima porodice, bez obzira na uzrast i stanje u kome se nalaze. Njihovom primenom ne javljaju se nikakve kontraindikacija. Mogu se koristiti i sa drugim vidovima lečenja. Ova metoda lečenja posmatra osobu u ovom slučaju dete u celosti a ne samo pojedionačne simptom koji se ispoljavaju. To je potpun sistem koji nežno, nenasilno obnavlja unutrašnju ravnotežu ljudskog bića, a ona čini osobu zadovoljnom i zdravom.
Neki od problema koji se tretiraju bahovim kapima su: sve vrste strahova, preosetljivost, razdražljivost, nervoza, stres, bes, anksioznost, depresija, plačljivost, netolerancija, nesigurnost,iscrpljenost, pesimizam, očaj, posesivnost, ravnodušnost, nestrpljivost, poremećaj koncentracije, iscrpljenost, lenjost, otuđenost, …
A s druge strane one daju: snagu, ljubav, saosećanje, duševni mir, postojanost, razumevanje, toleranciju, hrabrost, pažnju, skoncentrisanost, usmerenost, zainteresovanost za druge, motivisanost, istrajnost, vitalnost, snalažljivost, sigurnost, radoznalost, entuzijazam, blagost, toplinu, samouverenost, osećajnost, strpljenje, brzo razmišljnje, pronicljivost, radost, upornost…
Bahove kapi su važna karika u procesu habilitacije i rehabilitacije i samim tim predstavljuju podršku u radu sa decom koja imaju govorno -jezički poremećaj i poremećaje u ponašanju. Usled kašnjenja u govoru i jeziku, nepravilnog i neadekvatnog razvoja ove dve sposobnosti, neodgovarajuće verbalne komunikacije deca sa ovim poremećajima pokazuju i mnoge druge oblike neadekvatnog reagovanja i ponašanja u mnogim situacijama i odnosima sa drugima. I zato kapi potpomažu proces oporavka koji će biti brži i efikasniji.
Pre korišćenja Bahovih kapi neophodno je da se obavi razgovor sa Bahovim praktičarem koji je edukovan da pomogne roditeljima da se usredsrede na emotivno stanje deteta. Ako je moguće obavlja razgovor i sa detetom ili ga samo posmatra. Po završetku svakog intervjua praktičar pravi izabranu kombinaciju preparata koja će podržati sve promene. Određuje način doziranja kapi u odnosu na problem koji se tretira . 0snovno pravilo za upotrebu kapi je 4 puta dnevno po 4 kapi (ili 2 puta sprej doza ako su kapi u bočici sa prskalicom). Kapi se nakapaju ispod jezika. Bitno je da se kapi uzimaju ujutru po buđenju -prva doza , tokom dana u redovnim intervalima i uveče pred spavanje-poslednja doza. Osim redovnog uzimanja u momentima jakog uznemirenja, nervoze, uzbuđenosti, kapi se uzimaju svakih 5-6 minuta do olakšanja tegoba. Kod Bahovih kapi jedno uzimanje kapi je jedna doza. Doza se povećava češćim uzimanjem kapi a ne brojem kapi.
Primeri problema koje tretiramo upotrebom Bahovih kapi:
•kod dece koja su pretrpela trauma rođenja, trauma raznih bolesti i hiruških intervencija, emotivne traume i stresove;
•kod dece kod kojih kasni prohodavanje i progovaranje;
•kod dece koja odbijaju da idu u obdanište, kod savladavanja straha od prvog dana u školi;
•za plačljivu decu;za decu koja imaju strah da se odvoje od majke;
•za stidljive, plašljive, koji se plaše mraka i odbijaju da spavaju sama; za one koji se plaše životinja, jakih zvukova, ljudi…; za sve vrste strahova poznatog ili nepoznatog uzroka;
•za rasejanu decu koja ne mogu da se koncentrišu i imaju poteškoća da postignu dobre rezultate u vrtiću ili školi, kod teškoća u ovladavanju znanjima i novim veštinama;
•za decu koja su lenja i odbijaju da vežbaju; koja stalno odlažu svoje obaveze;
•za nestrpljivu decu, samostalnu, hirovitu, koja stalno traže da budu u centru pažnje;
•za hiperaktivnu decu sa kratkotrajnom pažnjom;
•za decu koja su stalno nasmejana a koja ustvari skrivaju svoju duboku unutrašnju patnju iza nasmejanog lica;
•za decu koja teško ili nikako ne tolerišu različitost, tuđe mane, uvereni da je njihov način – jedini pravi način;
•za decu koja su tiha, povučena, nesigurna;
•za decu koja su duhom odsutna, sanjalice;
•za decu koja su impulsivna, hiperaktivna, brzopleta nestrpljiva, razdražljiva, koja preteruju, uvek su u žurbi i nemju mira;
•za decu one sa ekstremno promenljivim ponašanjem;
•za decu koja su nezadovoljni sobom i/ili svojim izgledom;
•za decu koja su sklona da ponavljaju greške, i ne mogu da izvuku pouku iz prethodnih loših iskustava;
•za decu koja su socijalno i/ili emotivno nezrela;
•za decu koja su povodljiva, koja ne shvataju šalu; za one koji imaju slabu volju, poslušna, uslužana, koju drugi iskorišćavaju;
•za decu koja se prilagođavaju novoj sredini;
•za decu koja nemaju samopouzdanja, koja su nesigurna u svoje znanje i sposobnosti, koja imaju strah od neuspeh i osecanje inferiornosti;
•za iscrpljenu decu od bolesti, bolešljivu decu, kod oporavka od bolesti, gubitka energije i apetita, za sticanje mentalne i fizicke kondicije;
•za decu koja su ljubomora, zavistna, zlobna, besna,…..koja ne mogu da kontrolišu svoje ponašanje;
•za decu koja su sebična i posesivna;
•za decu koja su sklona perfekciji, za decu koja se osećaju usamljeno;
•za decu koja imaju strah od govora i izbegavaju govorne situacije; koja brzo govore, čiji je govor konfuzan sa zastajkivanjima i ponavljanjima;
Uspostavljanjem harmonije Bahovim kapima omogućavate da vaše dete bude srećno i zdravo.
Logoped Nikoleta Stevović
Centar za edukaciju Fluenta https://www.facebook.com/Fluenta