Tokom odrastanja, od prvih dana čak i pre nego što progovori, dete putem iskustava uočava i usvaja načine komunikacije i interakcije među ljudima. Kako se razvija i počinje da govori, ima sve više interakcije sa okolinom, bliskim ljudima i sa vršnjacima, pa se uporedo s tim razvija spektar socijalnih ponašanja koje dete uvežbava, kao i načini reagovanja na različite socijalne situacije.
Socijalne veštine se usvajaju postepeno
Kod većine mališana usvajanje socijalnih veština teče spontano, oni uče obrasce ponašanja i zdrave komunikacije sa okolinom prirodnim putem, međutim, pojedinoj deci potrebna je dodatna stimulacija u sticanju ovih veština.
Veoma je bitno da dete što je moguće više bude u interakciji sa svojim vršnjacima, najbolje onima koji su prema govornim i jezičkim sposobnostima slični njemu. Važno je podsticati saradnju i razumevanje među decom u grupi i koristiti vizuelna, audio i duga pomoćna sredstva za učenje i podsticanje samopouzdanja.
Kontakt očima nosi jasnu poruku
Kontakt očima je veoma važan pa gledajte dete pravo u oči kada pričate sa njim, a posebno kada mu se obraćate sa ciljem da mu na nešto skrenete pažnju ili da ga nečemu naučite. Vežbajte ovo, jer je nekoj deci, posebno onoj stidljivijoj, problem da sagovornika gledaju u oči, naročito ako je to neko ko nije član porodice, vaspitačica, roditelji drugara, komšije ili rođaci. U tom cilju možete organizovati igru ko duže može da gleda u oči a da ne skrene pogled.
Učite decu koliko su emocije važne u svakoj situaciji i svakoj vrsti komunikacije, čak i kada se ne slažu sa sagovornikom. Napominjite mu koliko je bitno da razume emocije, jer ih deca često pogrešno tumače, pa dolazi do nesporazuma u komunikaciji sa vršnjacima i roditeljima.
Naučite ih da tumače emocije uz igru pantomime
Za vežbanje tumačenja emocija u komunikaciji sa drugima poslužite se igrom pantomime. Umesto klasične igre gde treba pogoditi neku životinju, predmet, naziv filma i sl. probajte da pogađate emocije. Na papiriće ispišite emocije stavite ih u činiju i izvlačite naizmenično sa decom. Umesto samih emocija, možete ispisati za malo stariju decu i pojedine situacije koje prate određene emocije pa objašnjavati i tumačiti.
Takođe, za mlađu decu pomažu i igrice tipa "ponašaj se kao ja" gde ohrabrujete dete da ponavlja vaše pokrete, dodiruje određene delove lica ili imitira izraze lica a potom da ih imenuje i opiše.
Igra uparivanja biće zanimljiva i korisna. Na kartice ispišite ili iscrtajte emocije tj. izraze lica koji ih opsuju i podstičite dete da nalazi parove i da svaku od njih objasni na kraju.
foto: Bessi-Pixabay,luvmybry-pixabay